חשיפה • למה "הבית היהודי" פתאום בעד אבוטבול?

דוד לזר 1 Comment on חשיפה • למה "הבית היהודי" פתאום בעד אבוטבול?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הדרך לכס הדיינות עוברת בקואליציה העירונית בבית שמש.

הרב ניר ורגון, מבכירי הרבנים הדתיים לאומיים בבית שמש, קורא במפתיע לסיעת הבית היהודי בעיר להצטרף לקואליציה החרדית של ראש העיר משה אבוטבול. הקריאה שלו מפתיעה, משום שהוא היה מראשי הלוחמים נגד אבוטבול בבחירות האחרונות. וגם: איך הסיפור הזה קשור לסאגת בחירת הדיינים לבתי הדין הרבניים?

בבחירות האחרונות בבית שמש, בהן נבחר משה אבוטבול בשנית, התמודדה סיעת הבית היהודי כחלק מסיעתו של המועמד אלי כהן שכשל בבחירות. גם בבחירות החוזרות נכשל אלי כהן והחרדים המשיכו לשלוט בעירייה. לאחר היוודע התוצאות, ניסה אבוטבול לצרף עוד כמה סיעות מהאופוזיציה לקואליציה שהקים, אולם כל תשעת החברים מה"גוש הציוני" נותרו בחוץ, מבחירה שלהם.

סיעת הבית היהודי, כאמור, לא תמכה באבוטבול. יתרה מכך, היא ניהלה מאבק נגדו ונגד הסיעות החרדיות. אחד מראשי הנאבקים באבוטבול היה הרב ניר ורגון, רב צעיר ונחשב בחוגי הציונות הדתית בעיר. הוא פעל בכל דרך כדי להביא לבחירתו של אלי כהן לתפקיד, אך נכשל.

כישלון נוסף רשם הרב ניר ורגון לפני מספר שבועות: הוועדה למינוי דיינים היתה אמורה להתכנס בלשכת שרת המשפטים, לאחר שנראה היה כי הושג דיל בין הסיעות החרדיות לבית היהודי ולשרת המשפטים לבני. הכל נפל והתפוצץ, לילה לפני הישיבה, על רקע סירובה של ש"ס לאפשר את בחירתו של אחד המועמדים, הרב ניר ורגון, ששרת המשפטים מאד חפצה ביקרו. בשיחות שלא לציטוט אמרו בכירים בסיעות החרדיות, כי הרב ורגון הוא רב מתירני מדי, שמינויו לבית הדין מהווה סכנה למערכת. בכל מקרה, אין ספק כי מאבקו בחרדים בבית שמש עמד לו לרועץ בדרך לתפקיד הדיין. מאז ועד היום הוועדה לא כונסה ולא מונו דיינים.

הרב ורגון, מתוך רצון, ככל הנראה, להיבחר בכל מחיר, הבין שההתנגדות של ש"ס למינויו כשורה למאבקו נגד החרדים ונציגיו בעיריית בית שמש, ובימים האחרונים החל לשנות כיוון.

במכתב ששיגר לידידיו ברמת בית שמש, שם הוא מתגורר, קרא הרב ורגון לאנשי הבית היהודי לעשות הכל כדי להצטרף לקואליציה העירונית.

במכתב, שהעתק ממנו הגיע לאתר "קול חי", מציג הרב ורגון ראייה מפוקחת על תהליכי התפתחותה העתידיים של בית שמש, ומדבריו עולה כי הציבור החרדי תפס שליטה בעיר לשנים ארוכות. הדרך שלנו, הוא טוען, להשתלב ולפתח את הקהילות הציוניות, עוברת בשיתוף פעולה עם ההנהגה.

וכך כותב הרב ורגון במכתבו: "אני יודע שאני הולך לומר דברים כואבים, אבל כפי שציינתי אני מאוד מתקשה לשמור על שתיקה.

"רבותי, משה אבוטבול הוא ראש העיר. הוא ראש העיר שנבחר בשני סיבובים של בחירות דמוקרטיות באחוזי הצבעה מהגדולים שידעה עיר בישראל. ואני אומר לכם גם עוד דבר, משה אבוטובול גם יהיה ראש העיר, ואם לא הוא, יהיה ראש עיר חרדי אחר, לא רק בפעם הבאה אלא גם בעשר הפעמים הבאות ובעתיד הנראה לעיין. הרוב החרדי שהיה קטן בבחירות האחרונות, הולך וגדל בקצב מהיר. אין שום סיכוי להכריעו.

בהתייחסו לתקוות שתולים אנשי האופוזיציה באפשרות הפרדת העיר והחזרת השליטה בחלק ממנה לידי הגוש הציוני, טוען ורגון כי "ההפרדה איננה עומדת על הפרק, והיא אחיזת עיניים פופוליסטית ואשליה כוזבת. גדעון סער איש הליכוד צריך לקבל החלטה בנידון, והליכוד כידוע מחפש לחדש את הברית עם אחינו החרדים. גם אם תתקבל החלטה לבחון את האפשרות, תקום וועדה שתשב לפחות שלוש שנים לבחינת העניין. בתוך העיר הוותיקה היו למשה אבוטבול 20% תמיכה בזמן הבחירות, ומאז הבחירות כבר עזבו הרבה משפחות את בית שמש ובאו משפחות חרדיות במקומם.

"רמת בית שמש בכל תסריט הגיוני תישאר בשליטה חרדית. (מעבר לכך לדעתי הפרדה משמעותה קבלת עיקרון שיהודים חרדים ושאינם חרדים אינם יכולים לחיות תחת שלטון עירוני אחד. וזה עיקרון שחותר תחת העיקרון של כל ישראל ערבין זה בזה ושלמות עם ישראל לא פחות חשוב מאשר שלימות הארץ. אך אני לא רוצה להיכנס כאן לויכוח ערכי).

"משה אבוטבול שולט בעיר כיום ללא מיצרים עם רוב של 10 חברים במועצת העיר נגד 9. וכפי שראינו הוא לא זקוק לליגיטמציה מחברי הגוש הציוני כדי לפעול. אין מה לחפש באופוזיציה העירונית. אין שום יכולת לאיים על הקואליציה, וגם האופוזיציה לא יכולה לספק אלטרנטיבה שלטונית כיוון שאין לה שום סיכוי להיבחר".

וכשהרב ורגון צריך לחלק ציונים לחברי האופוזיציה, הוא עושה זאת בציניות: המקסימום שאתם יכולים לעשות זה רעש תקשורתי. "ההישג הכי גדול שיכולה האופוזיציה לעשות היא להפעיל את השר פירון, את ערוץ 2 וערוץ 10, כדי לעצור את אחינו החרדים. וגם אז יוצא שכרנו בהפסדנו, כי אז נבנית בתקשורת התדמית של בית שמש כעיר של קרבות ולא עיר של שלום, ואנשים עוזבים וחרדים באים במקומם".

וכאן, האיש שנאבק במועמד החרדים לראשות העיר, בוחר לחבק את אחיו החרדים – אולי מתוך רצון לרצות את אריה דרעי שפסל את מועמדותו לתפקיד דיין בבית הדין הרבני: "אנו זקוקים להישגים אחרים, לא לעצור את אחינו החרדים אלא לחזק אותנו. אנו זקוקים לתקווה. למישהו שימנף את איכלוס השכונות הדתיות לאומיות במשקפיים ובמ' 3, ובעיר הוותיקה. אוכלוסיה צעירה שתפיח רוח חדשה ואנרגיות חדשות במוסדות החינוך הנפלאים, ובקהילות הנפלאות שיש לנו כאן בבית שמש. את זה לצערי אי אפשר לעשות מהאופוזיציה. רק מהקואליציה.

"מירמיהו ורבן יוחנן בן זכאי אנו למדים שלפעמים צריך להסתכל למציאות בעיניים ולראות מה אפשר להציל, גם אם לא מסכימים עם הצד השני. בואו נבקש מנציגנו לעשות מאמץ ולנצל את ימי הרחמים והסליחות, להתגבר על המשקעים מהעבר, ולבנות גם במועצת העיר, את האחדות שבלאו הכי שוררת בקרב רוב תושבי העיר. בימי הדין יש חשיבות מיוחדת לאחדות שכן עדיף לכולנו לעמוד לדין כציבור אחד ולא כיחידים הנאבקים זה בזה".

האם משה אבוטבול בדרך לשבור את האופוזיציה ולצרף שניים, או שלושה, חברים לקואליציה שלו? האם הסיפור הזה יסלול בפני המועמד לדיינות מהציונות הדתית את הדרך לתפקיד הדיין? ימים יגידו.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    להזכירך ראש העיר רצה אותכם בקואליציה גם בלי כל מני סיבות דמגוגיות כאלו ואחרות